*معرفی رشته
امور اداری از بخش‌های مهم در یک سازمان محسوب می‌شود و مانند یک پل ارتباطی بین تمام واحدهای سازمان است و از فعال‌ترین بخش‌ها به شمار می‌آید و در حقیقت هسته مرکزی سازمان است. امور اداری با کلیه واحدهای سازمان در ارتباط است و این ارتباط نیاز به نیروی انسانی متخصص، با تجربه و کارآمد دارد.
این رشته دربرگیرنده طبقات مشاغلی است که متصدیان آنها تحت نظارت مقام مافوق در بررسی‌های مربوط به بهبود مدیریت کارشناسان امور اداری را طبق روش‌های تعیین شده، کمک می‌کنند.
بخش امور اداری از فعال‌ترین بخش‌های یک شرکت است با برنامه‌ریزی نیروی انسانی شامل تمام انتصابات و ترفیعات، انجام طرح تعدیل، بررسی ترفیعات و بررسی سمت کارکنان جدیدالاستخدام و تأمین نیروهای انسانی کارامد شامل استخدام، انتقال و تعیین مأموریت‌های داخلی شرکت.
رشته امور اداری از رشته‌های شاخه کاردانش است که با هدف تربیت و پرورش افرادی که بیش از کارکنان از دانش نظری و بیش از کارشناسان از جنبه عملی برخوردار هستند، به وجود آمده است.
*سطح آموزشی مهارت‌ها
در تمام ادارات، مؤسسات و واحدهای خصوصی وجود بخشی که بتواند امور مربوط به بایگانی – ثبت‌ نامه‌های وارده و صادره و اداره امور مربوط به جلسات مدیران را عهده‌دار شود، ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. لذا هیچ واحد اقتصادی بدون وجود واحد بایگانی – دبیرخانه امکان سروسامان بخشیدن به مراسلات و نامه‌های خود را ندارد.
به طور کلی برنامه این دوره به نحوی تنظیم شده است که اهداف زیر تأمین شود:
1 – تربیت کاردانانی که از طریق آشنایی و عمل به مبانی و اصول اخلاقی قادر به مدیریت صحیح و عملی دفاتر بزرگ و عظیم اداری، شرکت‌های تجاری و بازرگانی و….  ‌باشند.
2- تربیت کاردانانی که از طریق آشنایی با اصول و مبانی مدیریت اداری بتوانند در راه تحول نظام اداری و تقلیل بوروکراسی کاذب به مفهوم کاغذبازی‌های بی‌مورد نقش عمده و اساسی ابقا کنند.
3 – ایجاد جو تفاهم و پیوند بین مردم و مدیران به گونه ای که نهایت رعایت وقت مردم و مدیران بشود.
4 – فراهم آوردن زمینه هماهنگی و تفاهم در مدیریت قسمت‌های مختلف اداره ، مؤسسه و…
مهارت‌ها و توانمندی‌های کسب شده در رشته امور اداری
آشنایی با کارهای اداری مانند کار با رایانه، تنظیم گزارش، اجرای مقررات و آیین‌نامه‌های اداری کسب مهارت و استفاده از وسایل ارتباط جمعی و ارسال پیام مانند تلفن، فکس، تلکس و رایانه
آشنایی با قوانین و مقررات تأمین اجتماعی و قوانین مربوط به آموزش و اشتغال
آشنایی با مهارت‌های شغلی امور اداری، منشی‌گری بایگانی و دبیرخانه
کسب مهارت در ایجاد ارتباط با مردم با روانشناسی مردم
استفاده از دفتر تنظیم و طبقه بندی انواع نامه‌های اداری
*آینده تحصیلی و شغلی
هنرجویان رشته امور اداری پس از گذراندن دوره‌ها می‌توانند در شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی، خصوصی، بانک‌ها، بیمه، گمرک، شهرداری، هتل‌ها، کشتیرانی، دفاتر خدماتی و بازرگانی و… مشغول به کار شوند.
فارغ التحصیلان این رشته پس از احراز دیپلم می‌تواند با در دست داشتن گواهی مهارت به صورت مستقل در زمینه حسابداری، تایپ و نگارش انواع نامه های اداری فعالیت کنند.
عناوین شغلی رشته امور اداری
کارمند دبیرخانه کارمند کارگزینی، کارمند امور اداری، منشی یا مسئول دفتر در سازمان فارغ التحصیلان رشته امور اداری می‌توانند:
– در آزمون‌های کاردانی پیوسته، دانشگاه‌های دولتی، آزاد علمی کاربردی شرکت نمایند و ادامه تحصیل دهند.
– پس از اخذ دیپلم می‌توانند در آزمون سراسری شرکت نمایند.
– کسب گواهینامه‌های مهارت جهت کاریابی و اشتغال‌زایی در سازمان‌ها، ادارات و دفاتر اداری و تدریس در آموزشگاه‌ها.
*ساعت آموزش
رشته «امور اداری» دارای 105 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 51 ساعت شایستگی‌های فنی، 3 ساعت شایستگی‌های کارگاهی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.
استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «کاربر رایانه متشکل از 3 واحد نظری و 5 واحد عملی»، «تحصیل‌‌دار متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «نگارنده متون فارسی متشکل از 2 واحد نظری و 4 واحد عملی»، «کارمند اداری و دبیرخانه درجه 2 متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «بایگان متشکل از 2 واحد نظری و یک واحد عملی»، «کاربر نرم‌افزار اداری متشکل از 2 واحد نظری و 4 واحد عملی»، «تندخوان متشکل از یک واحد نظری و 3 واحد عملی»، «سرپرست دبیرخانه متشکل از 3 واحد نظری و 2 واحد عملی»، «مسئول کاردکس و کنترل موجودی متشکل از 2 واحد نظری و 2 واحد عملی»، «اتوماسیون اداری درجه 2 متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «مسئول دفتر متشکل از یک و نیم واحد نظری و نیم واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.